Zabíjí pocit viny Západ zevnitř?

12. 7. 2018



https://www.gatestoneinstitute.org/12569/guilt-museums-artifacts

  • "Faktem je, že nemáme tušení, co by se stalo s prastarými světovými starožitnostmi, kdyby nebyly zachovány v západních sbírkách. Mohly by poklady letního paláce v Pekingu přežít Maovu kulturní revoluci? Přežili by Elginovy mramory Turecké průvodčí, kteří usekávají kousky cenností a prodávají je jako suvenýry? Chtěl by ISIS ušetřit ty artefakty na Středním východě, které přežívají v evropských muzeích?" - Zareer Masani, historik.
  • Když byli křesťané v Iráku násilně vyháněni, vražděni nebo pronásledováni hromadně takzvaným islámským státem, Západ zůstal zticha - jako by tito křesťané byli agenti západního kolonialismu a ne legitimní a nejstarší obyvatelé Středního východu, dávno předtím než Arabové konvertovali na islám.
  • Když dav zničil Francouzský institut v Káhiře, vypaloval knihy a sbírky, ti, kteří nyní chtějí vrátit "koloniální artefakty", zůstali mlčet. Kde jsou teď naši Památkáři?

"Pocit viny" za kolonialismus ničí Západ zevnitř a podle profesora Bruce Gilleyho z této slabosti profitují autoritářské režimy jako Írán, Rusko, Čína a Turecko.

Římané to nazývali damnatio memoriae: ztracené paměti, které vedly k zničení portrétů a dokonce i jmen padlých císařů. Stejný proces nyní probíhá na Západě u jeho koloniální minulosti. Kulturní elita na Západě dnes vypadá tak strašně zanícená pocity imperialistické viny, že už není přesvědčena, že naše civilizace je něco, na co bychom mohli být pyšní.

Pocit viny nyní vypadá jako druh post-křesťanského náhradního náboženství, které svedlo mnohé západní lidi. Francouzský učenec Shmuel Trigano naznačil, že tato ideologie přeměňuje západní lidi na "postkoloniální subjekty", kteří již nevěří v svou vlastní civilizaci, ale místo toho v něco, co ji zničí: v multikulturalizmus.

Například ve Francii byl zahájen manifest za "multikulturní a post rasovou republiku". Výsledkem by byla, podle slov antropologa Jean-Loupa Amselle, " válka identit " a střet mezi komunitami. Minulý měsíc řekl vůdce britské labouristické strany Jeremy Corbyn , že pokud by byl zvolen předsedou vlády, nařídil by britskému muzeu vrátit do Řecka Elginovy mramory, vlys, který obklopoval Parthenon v Aténách a jednu z hlavních atrakcí Britského muzea. "Celá tato kampaň je naprostý nesmysl," napsal Richard Dorment . Je to však šílenství šířící se po celé Evropě.

Francouzský prezident Emmanuel Macron oznámil , že chce změnit pravidla, které činí francouzské veřejné sbírky nedotknutelnými a umožňují návrat do Afriky desítkám historických artefaktů z muzea v Louvre. Macron jmenoval dva komisaře, spisovatele Senegalese Felwine Sarra a uměleckého experta Bénédicte Savoye, aby připravili zprávu.

Tanzanie žádá návrat slavné kostry prehistorického brachiosaura, který je hlavním lákadlem přírodovědného muzea v Berlíně. Nové pokyny týkající se restitucí "koloniálních objektů" nedávno představila německá ministryně kultury Monika Grüttersová.

Většina historiků je na straně kampaně pro návrat těchto objektů. Jedním z nich je David Olusoga , historik nigerijského původu, který tvrdil, že tyto koloniální artefakty byly "krádeží" spáchané koloniálními mocnostmi v té době. Ve svém článku v Telegrafu , Zareer Masani, historik indického původu zaujal jinou pozici. Byli to kolonialisté, řekl, kteří měli rozhodující roli při zachování starožitností civilizace:

"Bylo to jejich oddanost, často při obrovské osobní oběti, odhalit zázraky mnoha ztracených klasických civilizací ... Faktem je, že nemáme tušení, co by se stalo s prastarými světovými starožitnostmi, kdyby nebyly zachovány v západních sbírkách. Mohly by poklady letního paláce v Pekingu přežít Maovu kulturní revoluci? Přežili by Elginovy mramory Turecké průvodčí, kteří usekávají kousky cenností a prodávají je jako suvenýry? Chtěl by ISIS ušetřit ty artefakty na Středním východě, které přežívají v evropských muzeích? ".

V roce 1969 vysílala BBC Kenneth Clark " Civilization ", seriál zkoumající západní umění a kulturu. Tato civilizace byla něco, co bylo oslavováno. V roce 2018 vysílal BBC remake Clarkovy klasiky " Civilizations " - všimněte si množného čísla. "Letošní rok je ve znamení významné výstavy 21. století, abychom se kriticky podívali na historii britské civilizace, a to otázkou, zda je postavena na rabování a loupeži a kdo opravdu jsou barbaři," píše Hannah Furnessová Telegraph . Jeden z nových přednášejících je David Olusoga , historik, který nazval Elginovy mramory " velmi jasným případem krádeže ".

Před třiceti lety napsal francouzský filozof Pascal Bruckner v knize The Tears of the White Man francouzskému filozofovi Pascalovi Brucknerovi, že "bezohledný a povýšenecký kritik, který nekonečně odsuzuje chyby parlamentní demokracie a náhle obdivuje zvěrstva spáchaná ve jméno Koránu, Védy, Velkého kormidelníka Mao Ce Tunga ... " Od té doby západní elity omluvily mnohé zločiny spáchané ve jménu politického islámu, jako by to byly důsledky našich vlastních koloniálních zločinů.

Když byli křesťané v Iráku násilně vyháněni, vražděni nebo pronásledováni hromadně takzvaným islámským státem, Západ zůstal zticha - jako by tito křesťané byli agenti západního kolonialismu a ne legitimní a nejstarší obyvatelé Středního východu, dávno předtím než Arabové konvertovali na islám. Když dav zničil Francouzský institut v Káhiře , vypaloval knihy a sbírky, ti, kteří nyní chtějí vrátit "koloniální artefakty", zůstali mlčet. Když íránský prezident Rouhani navštívil Řím, italské úřady zahalili nahé sochy ve svých muzeích. Skrýváme naši vlastní kulturu, abychom potěšili islámský svět?

Bohužel, to, co "vracíme", jsou nejen koloniální artefakty, ale i naše hrdost na západní civilizaci. Nové "zatracování minulosti" se odehrává ve vlastních muzeích, akademii a chatách - a má hluboké důsledky pro naši schopnost odolávat nepřátelům naší civilizace. "Postkoloniální materiál je důležitým zdrojem pro džihádismus", uvedl nejvýznamnější francouzský badatel islámu Gilles Kepel .

" Památkáři ", film vytvořený v roce 2014 Georgem Clooneyem, je o skupině západních kurátorů a uměleckých odborníků, kteří cestovali do Evropy, aby zachránili umělecké mistrovské díla ukradené nacisty. Byl to příběh západní statečnosti a morální jasnosti během druhé světové války. V roce 2015 zničil ISIS Palmýru , jedno z nejvýznamnějších měst starobylého světa. Západ pozoroval tuto kulturní zkázu pasivně a žádní "Památkáři" nebyli vysláni, aby zachránily Palmýru a další ohrožené lokality. Rusové, kteří profitovali ze západní pasivity, vstoupili do Palmýry a nejslavnějšího dirigent Ruska, Valery Gergiev při konání triumfálního koncertu v areálu Palmyra, řekl : "Protestujeme proti barbarům, kteří zničili nádherné památky světové kultury" . Západní umělci pak znovu vytvořili banální kopii oblouku Palmyra v Londýně .

Kde jsou teď naši Památkáři?

Giulio Meotti, kulturní redaktor Il Foglio, je italský novinář a autor.

Z anglického originálu přeložil Mike

Pro další podobné články navštivte českou verzi Gatestone institutu




Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Vložit komentář: