EpShark

Zprávy ze cvokhauzu 4

20. 9. 2020



A máme tady nejnovější zprávy z blázince jménem Svět.

Americké národní muzeum kritizuje „bělošství“. Běloši prý těží ze své barvy pleti, napsalo Echo 24. Americké Národní muzeum afroamerické historie a kultury (bylo založeno kongresem Spojených států v roce 2003 a je jediným národním muzeem, které se věnuje výhradně afroamerickému životu, historii a kultuře) zveřejnilo na svých webových stránkách článek, který podrobně vysvětluje, co to je „bělošství“ (Whiteness) a proč mají bílí lidé „bílá privilegia“.

Podle instituce drží američtí běloši ve svých rukou většinu politické i ekonomické moci, a proto získávají kvůli své barvě pleti výhody oproti ostatním. Američtí běloši jsou prý mimo jiné také individualisté a spoléhají jen sami na sebe, vždy chtějí za každou cenu vyhrávat a milují blonďaté ženy. Podle muzea „bílá rasa“ postupem času v průběhu amerických dějin vytvořila kulturu, ve které je nahlíženo na občany jiné barvy pleti jako na nenormální a podřadné. Takzvané „bělošství“ se ve Spojených státech podle článku již stalo normou a dalo vzniknout „bílé dominantní kultuře“.

Instituce vydala také grafiku, ve které líčí typického zástupce „bílé dominantní kultury“. Takový typický běloch je prý individualista, který spoléhá především sám na sebe a typicky zastává přesvědčení, že „každý dostane, co si zaslouží“. Typická bílá rodina má pak pět členů (otec, matka a jejich dvě, nebo tři děti), hlavou rodiny bývá otec dětí, který je zároveň živitelem rodiny. Další normou „bílé kultury“ je prý také inklinace ke křesťanství. Zároveň tato kultura údajně nerespektuje jiná náboženství, než je její vlastní. Pro bělochy je také charakteristické plánování budoucnosti, respekt k autoritám a protestantská pracovní etika, kdy „tvrdá práce je klíčem k úspěchu,“ píše se dále.

A to je špatně, zeptá se každý normálně myslící člověk bez ohledu na barvu své pleti? Asi ano, odpoví si po shlédnutí kulturně vyspělých jedinců černé pleti, jak plení centra amerických velkoměst, promořená „bílou prací“.

<hr class="ozdoba">

Na podobné téma se v rozhovoru zveřejněném na webu Flowee vyjádřila i profesorka historie z Harvardu Annette Gordon-Reedová. Vysvětluje (původně pro Harvard Gazette), proč se právě teď Američané pustili do ničení a odstraňování soch a proč (zatím) nikdo neničí sochy Washingtona a Jeffersona, kteří měli také černošské otroky.

Zabití černocha George Floyda bílým policistou vyvolalo nejdříve rozsáhlé protesty a poté i kampaň (namnoze už i převedenou do reality) za odstranění soch z doby Konfederace, tedy pomníků připomínajících období druhé poloviny 19. století, kdy se z unie oddělilo jedenáct jižanských amerických států. V některých městech už demonstranti „urážlivé sochy“ zničili, jinde je úřady preventivně samy odstranily. I tak to bude ale ještě fuška. Jen připomínek Konfederace je totiž na veřejných místech ještě asi 1700. Z celého obsáhlého rozhovoru vybíráme jen několik největších „highlights“.

Jste profesorka práva. Jaký máte názor na chování lidí, kteří se spontánně rozhodnou, že strhnou nějakou pro ně urážlivou sochu poté, co to úřady — často na základě zákonů nebo soudních rozhodnutí — odmítají? Existuje tady nějaká vyšší morální příčina, která nahrazuje zákon?

Bylo by divné, kdybych nabádala ostatní lidi, aby dělali něco, co bych sama neudělala. Ale určitě chápu ty emoce… Hodnoty Konfederace, otevřená bílá nadvláda a naprosté ignorování černošské rasy, a to do té míry, z níž stále něco přetrvává dodnes, tehdy vyvolaly tragédii a odpor. Nebyli bychom klidnou a prosperující zemí, aniž bychom onu bílou nadvládu zpochybnili a odmítli. (Amerika je dnes věru klidná země. Ukázkou mohou být pouliční boje v Seattlu či Wisconsinu, pozn. pž.)

V minulosti také lidé navrhovali, aby památky zůstaly, ale aby se k nim přidal kontext, měly by k nim být přidány například desky s vysvětlivkami a dalšími informacemi. Co si o tom myslíte?

Desky s vysvětlivkami mohou v některých situacích fungovat. Závisí to na tom, kdo je na soše vyobrazen a jaké jsou proti němu námitky. (Aneb nastavování zrcadla po americku, pozn. pž.)

Mnoho amerických otců-zakladatelů, jako jsou George Washington nebo Thomas Jefferson, vlastnili otroky. Nedělá odstranění soch Kryštofa Columba nebo hrdinů Konfederace cestu k odstranění památek, které zobrazují ty, kteří pomohli Spojené státy vytvořit?

Washington i Jefferson byli zásadní pro formování země, a to hlavně v prvních letech její existence. Jenže konfederační sochy byly postaveny právě proto, aby vyslaly zprávu o bílé nadvládě a aby připomněly lidi, kteří aktivně bojovali za zachování systému otroctví. A to nejen po občanské válce, ale i v napjatých letech 20. století. Sochy Washingtona vznikly, protože by bez něj pravděpodobně nevznikl americký národ. Pomníky Thomasu Jeffersonovi se stavěly kvůli Deklaraci nezávislosti, kterou si pak všichni politici v americké společnosti zvykli prosazovat. Myslím, že na tyhle dva, tedy na Washingtona a Jeffersona, koukáte černobílou optikou. Samozřejmě ale není žádná povinnost ony temné stránky skrývat.

<hr class="ozdoba">

Univerzita vyhodila děkanku. Napsala v mailu, že na každém životě záleží, čteme opět v Echu 24. Americká Univesity of Massachusetts-Lowell vyhodila Leslie Neal-Boylanovou. Došlo k tomu poté, co v mailu vyjádřila znepokojení ohledně násilí vůči lidem černé pleti. Mimo jiné ale napsala, že neplatí pouze, že záleží na životech černošských občanů „Black Lives Matter“, ale dodala, že záleží na každém životě („Everyone‘s Lives Matter). Tento mail univerzita označila jako urážlivý a děkanku propustila. Mj. v něm děkanka uvedla, že budoucnost amerického národa by mohla být zoufalá, pokud se společnost nepostaví proti násilí všeobecně.

Email Neal-Boylanové byl bleskurychle zveřejněn na školním twitteru uživatelkou jménem Haley. Ta ho označila jako štvavý a omezený právě kvůli názoru děkanky, že záleží na životech všech a že bychom se neměli omezovat pouze na černochy. Univerzita na Twitteru poděkovala za upozornění (česky řečeno: udání, pozn. pž) na email děkanky a mluvčí vydala oficiální prohlášení. „Univerzita ukončila zaměstnanecký poměr doktorky Neal-Boylanové. Stejně jako u všech podobných rozhodnutí bylo učiněno v nejlepším zájmu univerzity a studentů,“ uvedla dále. Asi není třeba dodávat, že propuštěná děkanka nedostala prostor se k věci vyjádřit.

Neal-Boylanová nebyla prvním člověkem, který byl odstaven pro náznak kritiky hnutí Black Lives Matter. V poslední době šlo například také o ředitelku střední školy ve Vermontu, která napsala na Facebook: „To, že všude nenosím transparent Black Lives Matter, by nemělo znamenat, že jsem rasistka.“ Podle některých je ale říkat „All lives matter“ implicitním odmítnutím hesla stejnojmenného hnutí Black Lives Matter.

Tedy v překladu do lidštiny: záleží jen na černých životech, ty ostatní ať vezme čert. Bílé, Hispánce, Asiaty či třeba Eskymáky. Černí je ke svému životu nepotřebují.

<hr class="ozdoba">

„Antibílá revoluce“ — vlna opačného rasismu zasáhla Hollywood“, píšou pro změnu První zprávy v odkazu na informace deníku Daily Mail. Bílí herci jsou propuštěni a z rozkazů šéfů studií je zřejmé, že v „továrně hvězd“ mohou pracovat pouze menšiny — etnické a sexuální. „Nová vlna protibílých předsudků“, jak někteří lidé nazývají tento jev, vyvolává mezi scenáristy, režiséry a producenty obavy, že by mohli navždy ztratit práci. Jeden z nich označil atmosféru převládající v průmyslu za „toxičtější než Černobyl“, protože mnoho předních herců se bojí komentovat situaci, aby nebyli označeni za rasisty.

Prvním známkou změn bylo veřejné oznámení jednoho z nejvlivnějších hollywoodských černých režisérů Jordana Peele, autora hitových filmů „Off“ a „We“. Řekl, že nezamýšlí najmout bílé herce pro hlavní role. „Nedokážu si představit, že bych si vybral bílého chlapa, aby se ujal hlavní role v mém filmu. Ne, že se mi nelíbili bílí chlapi. Ale už jsem takový film viděl,“ řekl Peele. Pokud bílý režisér řekl něco podobného o najímání černých herců, jeho kariéra skončí v sekundě. „Najímáme černochy, ženy nebo LGBT lidi jako scenáristy, herce, producenty, kameramany a zaměstnance bufetu. Pokud jste bílí, nemůžete vyjádřit svůj názor, protože budete okamžitě nazýváni „rasistou“ nebo usvědčeni z „bílých privilegií“,“ zdůraznil zdroj Daily Mailu.

Může se zdát ironické, že Hollywood je již dlouho vykreslován jako centrum liberální Ameriky. Jeho přední představitelé — od George Clooneyho po Leonarda DiCaprio — často dávali lekce zbytku světa o lidských právech, etno-kulturní rozmanitosti a globálnímu oteplování. Ale ideologie tzv. „probuzení“, kterou vyzvedl filmový průmysl, je nejen všudypřítomná, ale někdy je zcela nemožné tomu porozumět. Její stoupenci v sociálních sítích nedávno kritizovali a vyzvali k bojkotu hvězdu v seriálu „Kill Eve“, Jodie Comerovou pouze proto, že snoubenec herečky — sportovec James Burke — podporuje Donalda Trumpa.

Tento kulturní posun je tak velký, že jedno ze studií plánuje vypuštění filmu, jehož filmový štáb se bude sestávat výhradně z černých. Když byla bílá žena pověřena dohledem nad výrobou obrazu, bylo jí řečeno, že její jméno nebude uvedeno v titulcích.

„Lidé to nepřiznávají, nemohou to přiznat, ale opačný rasismus rozhodně stále existuje … samozřejmě by bylo lepší pro každého, kdyby byli lidé najati na základě talentu a schopností. Mohu vám říci, že najímáme lidi pouze na základě jejich etnického původu, pohlaví a profilu na sociálních sítích. Jste-li černí, žena a gay, pak vítejte,“ přiznal novinám jeden z producentů.

Nathan Lee Bush, který vyráběl reklamy pro mnoho velkých korporací, kritizoval reklamu na Facebooku, ve které bylo dílo nabízeno pouze černochům, a označoval to za projev rasismu proti bílým. „Podívejte se na to, s čím se musíme vyrovnat. Lidé, kteří otevřeně a hrdě praktikují rasismus, nazývají rasisty každého, koho chtějí zničit, a každého, kdo se odváží vyjádřit svůj názor, je bojkotován,“ napsal. Ale tento příspěvek se pro něho stal katastrofou. Jeden z hlavních klientů Bushe, restaurační řetězec Panera Bread, pohrozil, že s ním už nikdy nebude spolupracovat, a pak byl muž nucen se omluvit.

Tato „dokonalá bouře“ v Hollywoodu se již chystala několik let. Všechno to začalo skandálem Harvey Weinsteina a hnutím #MeToo. Studia, včetně Disney, Warner Bros, CBS a Netflix, vystupují společně s poselstvím podpory hnutí Black Lives Matter a slibují, že utratí miliony na podporu etnokulturní rozmanitosti.

Tak teď už snad zbývá jen vypsat zvláštní daň bílým na podporu černých. Uzákonit, že černí nemusejí pracovat, naopak, že každý černoch dostane jednoho osobního otroka bílé pleti. Aby se konečně napravily všechny historické nespravedlnosti. Howgh!

Píše pan Petr Žantovský na petrzantovsky.cz

Článek vyšel na svobodny-svet.cz




Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Vložit komentář: