EpShark

Jak je to s kvalitou českého vzdělání

22. 5. 2020



Kvalita vzdělání v posledních desetiletích klesá na všech úrovních českého školství od základního přes středoškolské až po to vysokoškolské. Na problémy toho vysokoškolského bych rád trochu upozornil. Donutilo mne k tomu rozhodnutí poslanců kteří 6. května rozhodli o tom, že maturovat z matematiky se nebude.

6. května 2020 páni poslanci rozhodli o tom, že matematika nebude povinnou maturitní zkouškou. Tohle snižování standardů má dost negativní následky. Ztrácí se schopnost logického myšlení. S úbytkem logiky se ztrácí schopnost kritického myšlení. Protože matematika není o integrálech; matematika je o metodě a použití metody. Je to o algoritmizaci, o schopnosti logického uvažování. Kdo není schopen logicky uvažovat, nechá si až příliš ochotně nasadit chomout a náhubek.

Je zcela logickým faktem, že schopnost studenta studovat přírodní vědy souvisí s tím, jak je schopen používat matematiku, chemii či fyziku. Že bychom studenta neschopného chápat vyšší matematiku či fyziku „motivovali“ studovat přírodní vědy, je holý nesmysl. Zajímavé je, že místo přírodovědců a techniků vysoké školy produkují ohromné množství absolventů podivných humanitních oborů, kteří nemají uplatnění na trhu práce.

Navíc humanitně zaměřené katedry v posledních desetiletích laciné tituly Mgr. a Bc. rozdávaly na obskurních typech VŠ nebo za úplatky (skutečné či virtuální), kdy požadavky školy na znalosti a schopnosti studenta klesají limitně k nule a škola ho nechává procházet, protože potřebuje platbu z MŠMT na studentovu hlavu. Kromě škol se slabým programem a nízkými požadavky na znalosti obecně se i na vysokých školách tradičních a zavedených, právě jako UK, ČVUT atd. udržují při životě studenti, kteří na to jednoduše nemají, ale škola je z ekonomických důvodů potřebuje, poplatky za studium by mohly alespoň částečně některé obecně neschopné studenty od studia na VŠ odradit. Už to by byl první pozitivní výsledek. Pokud se shodneme, že problémem českých vysokých škol je vedle nízké kvality i kvantita absolventů, kteří dosahují sotva středoškolských znalostí, máme problém, který je třeba řešit.

Naši poslanci sotva zamezí tomu, aby se laciné tituly Mgr. a Bc. rozdávaly na obskurních typech VŠ, tituly které používají, jsou většinou z kategorie těch rozdávaných bez ohledu na skutečné znalosti studentů. Řada jich totiž studovala dálkově při svém zaměstnání poslance.

Doporučuji těm, které problém naší vzdělanosti zajímá http://virtually.cz/journal/?q=node/6553 a současně přikládám i další odkaz: http://neviditelnypes.lidovky.cz/skolstvi-humanitni-vedy-nebo-pavedy-dvd…

Co je motivace toho množství studentů. Oni ty znalosti a vědění vlastně ani nechtějí. Chtějí hlavně TITUL. A to je problém politiky, že není schopna nastavit ve STÁTNÍCH službách řebříček hodnocení na parametrech: výkon, výkon, výkon. Platové třídy a funkce se přidělují za tituly. Máš titul, máš nárok. Studenti a zejména rodiče to vědí a dělají všechno proto, aby ten titul byl. Nestudují proto, aby svými většími ZNALOSTMI měli největší šance. Větší šance budou mít a skutečně mají automaticky za titul.

Píše pan Ivan Turnovec na Necenzurujeme.cz

Článek vyšel na svobodny-svet.cz




Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Vložit komentář: