EpShark

V Chile se globálně oteplilo — až příliš

8. 11. 2019



Je notoricky známo, že převážnou většinu televizních zpráv u nás doma supluje YouTube — z cvičných důvodů zásadně nikoliv v českém jazyce. To vede k tomu, že mé informace se někdy liší od oficiálních informací českých médií.

Jeden z těchto případů je situace v Chile, která českým „pokrokovým“ novinářům příliš nevoní, proto o ní informují stylem: „Putin odjel z Budapešti“ — tedy nekompletní útržky „prohlášení zpravodajských agentur“, které (úmyslně?) zanedbávají otázku příčin a následků — výbuchu občanské nespokojenosti. Ti nejodvážnější na naší zpravodajské scéně ke zmínce o „krvavých protestech“ přidají zkratkovité heslo: „Jihoamerické žluté vesty“, nebo tak, které věc taky příliš neobjasní.

Tedy: Brazilská vláda měla letos v Rio de Janeiro hostit „klimatickou konferenci“ plánovanou již mnoho let. Jenomže mezitím byl prezidentem Brazílie zvolen (hlasy frustrovaných nevzdělanců) — Jair Bolsonaro zvaný „brazilský Trump“, který o pořadatelství konference prohlásil: „jen přes moji mrtvolu!“. Proto pořadatelství převzalo sousední Chile, které tím chtělo demonstrovat, že jsou lepší než Brazilci, a zejména že jsou „na špici pokroku“ v otázce boje proti globálnímu oteplování. Takže za necelý měsíc měl v Santiago de Chile být „klimatický summit“, na který se (boháči nenáviděnými milovanými) tryskovými letadly měly sletět ekologické a politické celebrity celého světa. Možná měla (kevlarovou miliardářskou jachtou) připlout i Greta Thurnbergová!

To je jasná příležitost udělat nějaký „symbolický krok“, a taky že se tak stalo. Radnice v Santiago de Chile nechala sešrotovat ty nejstarší naftové autobusy a místo nich koupila čistotné a ekologicky šetrné akumulátorové elektrobusy, které mají jedinou vadu: Jsou na pořízení, stavbu sítě nabíječek a provoz přibližně 3× dražší než moderní naftové autobusy — byť i ty naftové splňují veškeré emisní normy.

Takové „zvýšení kvality“ veřejné dopravy — musí někdo zaplatit, proto byla cena jízdného zvýšena o nepříliš dramatických 30 pesos což jsou asi 4 %. Problém těchto 4 % je v tom, že tím se „dolní polovina plebsu“ dostala do situace, že buď budou mít na jízdné do práce, nebo na nájemné, nebo na elektřinu a otop (s nově zavedenou uhlíkovou daní), nebo na jídlo (zdražené nově zavedenou uhlíkovou daní). Na všechny tyto komodity DOHROMADY však již mít nebudou…

056/db8647dc9d_105656790_o2.jpg
Helmuti

A když k tomu připočtete všudypřítomnou jihoamerickou kriminalitu, korupci v řadách všech státních i nestátních organizací, nevymahatelnost práva, bezmocnost „obyčejného člověka“ i napjatou situaci přicházející globální krize — prostě tohle dohromady jednoho naštve a vyžene do ulic proti „helmutům“, kteří v Jižní Americe bijí a střílejí demonstranty obzvláště brutálně. A klimatický summit? Ten byl podle posledních zpráv zrušen — což patrně ušetřilo tolik CO2 z leteckého paliva, že staré (nebo i nové) naftové autobusy by v hlavním městě mohly jezdit ještě léta.

Tolik informace z Chile. Už jsem naznačoval že „dekarbonizace“, pokud není provázena opravdovou technologickou změnou, která zatím není na obzoru kvůli připosranosti ekologistů — je synonymum pro (úmyslné?) „uvrhnutí do bídy“. V Chile, které je nejbohatší zemí latinské Ameriky, avšak mnohem chudší než bohaté státy Evropy to vidíte v přímém přenosu.

Přesto — pokud náhodu jsem zcela mimo a naše na 999% dokonale nezaujatá a vyvážená veřejnoprávní média uvedla už několik reportáží o výhodách bez-emisních chilských elektrobusů a neschopnosti tamních frustrovaných nevzdělanců tyto ocenit — ignorujte prosím tento článek a přijměte moji hlubokou omluvu.

Poznámka při druhém čtení: „klimatický summit“ se stěhuje potřetí, tentokrát do Madridu. Ve Španělsku protesty nehrozí, protože v tomto „demokratickém“ státě dostanete za pořádání referenda víc než v Jižní Americe za terorismus a vraždy. Takže letecké palivo přece jen bude spáleno. Pozoruhodná je situace Grety Thurnbergové, protože plout na plachetnici (i miliardářské kevlarové) Atlantikem do Evropy v listopadu je poukázka na smrt v bouři. Proto bude zlý skřítek šetřit CO2 tak, že přijme španělskou pomoc a pojede jejich velkou, železnou (patrně vojenskou) lodí s táákhle velkým naftovým motorem běžícím nepřetržitě během celé (více než) týden trvající cesty.

Pokud to není marketingový trik jak „na ubohé dítě“ zase soustředit mediální pozornost — je pozoruhodné, že její loutkovodiči, kteří se smolí do plánování budoucnosti Zeměkoule na desítky let dopředu — neumí zařídit ani její návrat do Evropy! Jaký byl původní plán po summitu v Chile? Jachtou s větrem v zádech — na Markézy a dále na Tahiti. (Oblíbená plachetní dovolenka boháčů během zimy na severní = léta na jižní polokouli?) Předvést plebsu — sužovanému anti-CO2 daněmi, že staré bolševické: „všichni jsme si rovni, jen někteří jsme si rovnější“ — platí víc, než kdy dříve?

Píše pan Petr Kubáč na petr-kubac.blog.cz

Článek vyšel na svobodny-svet.cz




Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Vložit komentář: