Je státní školství zlo?

9. 7. 2018



A je tu další začarovaný kruh, jelikož lidi s tímto negativním pohledem na svět budou opět propagovat „přísnou výchovu“, protože „jinak by z těch harantů vyrostly fetky“ a celkově autoritativní přístup k životu. Zlo plodí jen další zlo.

Často potkávám lidi, kteří mají velice negativní pohled na svět. Příkladem budiž jeden můj známý. Ten obvykle nadává, jak jsou všichni lidé zlí, jak je každý sobec a svině, jak všem jde jen o zisk a jak každý zneužívá každého. A prostě silnější pes mrdá, lidově řečeno.

Jeho temný pohled na svět mu však dost negativně ovlivňuje život. Druzí to kverulanství moc nemusí a za chvíli z toho mají hlavu jako balón, takže se známému raději vyhýbají. A pak se chová k lidem špatně a ti se následně chovají špatně k němu, což potvrzuje jeho pohled na svět. Čili začarovaný kruh „všichni jsou špatní a tak se k nim budu chovat špatně, oni se pak budou chovat ke mně špatně, takže všichni jsou špatní.“

Tento negativní pohled na svět se také promítá do jeho politického vidění světa. Chtěl by pořádné brutální zákazy a omezení. Nesnáší kuřáky a myslí si, že by bylo nejlepší je rovnou zavřít. Nejlepším prostředkem na lidi je podle něj strach. Lidi musí cítit strach z trestu, jinak se budou chovat špatně.

Zamyslel jsem se nad tím, odkud se to bere a došlo mi, že obrovský vliv na to mimo jiné má státní školství. [1]

Anarchokapitalisté jako já vyčítají školství etatistickou propagandu, lži a to, že funguje na principu centrálního řízení. A samozřejmě i to, že je škola jako taková povinná.

Ale je tu daleko horší problém, než výše uvedené, ačkoliv to pochopitelně souvisí.

A to je fakt, že vytváří právě tento negativní pohled na svět. Kam se na tohle hrabe fakt, že je školství v rukách státu nefunkční a zoufale neefektivní?

Abych vysvětlil, proč se zlo na státních školách děje, je nejdříve nutné se podívat, jak to funguje na trhu. Když se jdu třeba ostříhat k holičce, tak ta holička se ke mně bude chovat slušně. Kdyby se mnou jednala jako s kusem hadru a dělala si ze mě fackovacího panáka, nejspíše už bych k ní nepřišel a šel bych k nějaké jiné.

Ono to tak funguje mimochodem i u učitelů — tedy u těch soukromých. Když si zaplatím třeba jazykový kurz, opět se tam ke mně chovají uctivě, protože chování a vystupování je součástí jejich byznysu.

Státní učitel takovou motivaci nemá, protože on ví, že ty peníze vždycky dostane. On je totiž placený státem (tj. z povinně odevzdaných peněz od lidí).

Osobně si nemyslím, že to funguje tak, že se „zlí“ lidé stávají „hodnými“ lidmi, když ví, že mohou ztratit zákazníky. Ale ano, určitě je to jistá motivace a formuje to profesionální jednání. Nicméně reálně je to spíše tak, že někdo to skvěle umí s lidmi, takže s nimi pracuje, a ten, kdo to neumí a zjistí, že jako učitel nestojí za nic, jde prostě dělat něco jiného. Aspoň tak by to fungovalo na volném trhu.

V současném režimu může špatný učitel jít do státní školy, kde jeho „špatnost“ nepůjde změřit. Na trhu ji poznáme tak, že učiteli skoro nikdo nebude chtít dávat peníze. Ve státní škole však takový špatný učitel může dlouhodobě přežívat a studenti ho prostě musí trpět.

A proto ve státních školách klidně učí někdo, kdo se chová tak, že ho pak studenti nesnáší, nechtějí ho, ale musí ho celý rok strpět. A tento člověk může být nejenom špatný učitel, ale i špatný člověk.

A teď si představme, že někdo takový učí v první třídě na základní škole, nebo dokonce ve školce.

Tento špatný učitel může na děti často zvyšovat hlas či dokonce křičet třeba za maličkosti. Může užívat fyzických trestů. Může se chovat nespravedlivě. Může vyvolávat zbytečné konflikty. Může své studenty také shazovat („to je ale blbě napsaný test, z tebe nikdy nic nebude“, „rosteš pro kriminál“) a mnoho dalších věcí.

A už to formuje u dětí pohled na svět. A ty hned od začátku svých životů vidí, že je normální, když na sebe lidé křičí, když se používá násilí, když někdo někoho shazuje, a že je svět nespravedlivý.

A tohle v nich zůstane zakořeněné a velice brzy se tak začnou chovat taky. A pak se divíme, že existuje šikana. Nebo že jsou mladí agresivní a zlí. Oni jen dělají to, co je někdo naučil.

Mimochodem, spousta učitelů se chová špatně už jen proto, že socialistická společnost se snažila dělat z učitelů nadlidi. Za socialismu bylo běžné, že soudružka učitelka odtáhla do kabinetu dlouhovlasého kluka, řekla mu „máničky tu trpět nebudeme“ a ostříhala ho a ještě donutila vyhodit to otřesné tričko, na kterém je Bob Marley.

A teď je nutné si uvědomit, že tito socialističtí učitelé mnohdy stále ještě učí a přenesli si své zvyklosti do dnešní doby. I já si vzpomínám z dětství, že mě učitelky kritizovaly na základní škole kvůli dlouhým vlasům, říkaly mi, že je nosí jen holky a že jsem mánička (a to jsem chodil do školy v devadesátých letech).

A co z dětí, které jsou formované socialistickým učitelem, má vyrůst? Třeba právě někdo, jako je můj známý — člověk s negativním pohledem na svět. Pochopitelně to není jediný faktor, který takový pohled zformuje, ale je to jeden z těch zásadních.

A je tu další začarovaný kruh, jelikož lidi s tímto negativním pohledem na svět budou opět propagovat „přísnou výchovu“ a budou hájit přísné školství a fyzické tresty na dětech, protože „jinak by z těch harantů vyrostly fetky“ a celkově autoritativní přístup k životu. Takže zde platí klasické, zlo plodí jen další zlo.

A státní školství — pojďme si to říct na plnou hubu — je naprosté zlo.

Mises.cz : 7. června 2018, Matthias Lukl

Článek vyšel na svobodny-svet.cz




Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Vložit komentář: