19. 1. 2021
Cílem těchto stránek je ukázat rozdíly v nastavení českého a švýcarského politického systému a tím i důvody, proč je Švýcarsko tak úspěšné. Stačí si pro příklad jen srovnat sazby DPH.
Podepsali byste dobrovolně smlouvu, kterou byste se zavázali platit po celý život podstatnou část svých příjmů, aniž by bylo předem dáno kolik? Vypsali byste někomu „bianko šek“? A víte, že takovou smlouvou je česká ústava?
Zatímco česká ústava neobsahuje žádný strop zdanění občanů a pouze jedinkrát zmiňuje slovo daň, švýcarská ústava zmiňuje slovo daň nebo jeho tvar více jak 80× a zdanění věnuje několik článků s jasně definovanými pravidly a daňovými maximy.
Čl. 106 50 Hazardní hry
1) Konfederace přijímá právní předpisy o hazardních hrách; přitom zohledňuje zájmy kantonů.
2) K založení a provozování kasina je nutná licence konfederace. Při udělování těchto licencí konfederaci zohledňuje regionální okolnosti. Konfederace vybírá daň z příjmu kasin; tato daň nesmí překročit 80 % hrubých příjmů z hazardních her. Slouží k financování starobního, pozůstalostního a invalidního důchodového zabezpečení.
3) Kantony jsou odpovědné za vydávání licencí a dohled nad:
a. hazardními hrami, které jsou k dispozici neomezenému počtu lidí a jsou nabízeny na více než jednom místě, a které jsou založeny na náhodném losování nebo podobném principu; výše uvedené se nevztahuje na jackpotové systémy v kasinech;
b. sázením na sportovní události;
c. dovednostními hrami.
4) Odstavce 2 a 3 se rovněž vztahují na hazardní hry provozované prostřednictvím telekomunikací.
Čl. 127 Zásady zdaňování
1) Obecné zásady zdaňování, zejména určení osob povinných k dani, předmět daně a způsoby jejího výpočtu, jsou stanoveny zákonem.
2) Pokud to povaha daně dovoluje, uplatňují se zásady všeobecnosti a jednotnosti zdanění a zásada zdaňování osob úměrně k jejich schopnosti platit.
3) Dvojí zdanění mezi kantony je zakázáno. Konfederace přijímá nezbytná opatření.
Čl. 128 Přímé daně*
1) Konfederace může uvalit přímou daň:
a. nejvýše 11,5 % z příjmu fyzických osob;
b.76 nejvýše 8,5 % z čistého zisku právnických osob;
c. 77 …
2) Při stanovování daňových sazeb zohledňuje konfederace břemeno přímých daní ukládaných kantony a obcemi.
3) Daň z příjmu fyzických osob je pravidelně upravována tak, aby bylo kompenzováno zvýšené daňové zatížení způsobené inflací.
4) Daň je stanovována a vybírána kantony. Kantonům je přiděleno nejméně 17 procent hrubého příjmu z daně. Tento podíl může být snížen na 15 % v rámci provádění příjmového vyrovnání (poznámka překladatele: viz článek 135).78
Čl. 130 79 Daň z přidané hodnoty*
1) Konfederace může vybírat daň z přidané hodnoty z dodávek zboží a služeb, včetně zboží a služeb pro osobní potřebu, a z dovozu, se základní sazbou nejvýše 6,5 % a se sníženou sazbou nejméně 2 %.
2) Zákonem může být stanovena sazba pro zdanění ubytovacích služeb, a to v rozmezí mezi sazbou sníženou a sazbou základní.80
3) Pokud v důsledku demografických změn není zaručeno financování starobního, pozůstalostního a invalidního pojištění, lze federálním zákonem sazby zvýšit, základní svatbu maximálně o jeden procentní bod a sníženou sazbu a maximálně 0,3 procentního bodu.81
3bis) Za účelem financování železniční infrastruktury se sazby navyšují o 0,1 procentního bodu.82
4) 5 % z nevázaných příjmů z DPH se používá ke snížení plateb za zdravotní a úrazové pojištění pro osoby s nízkými příjmy, pokud zákon nestanoví jiný způsob pomoci těmto osobám.
79) Přijato v lidovém hlasování dne 28. listopadu 2004, účinné od 1. ledna 2007 (FedD ze dne 19. března 2004, FCD ze dne 26. ledna 2005, FCD ze dne 2. února 2006; AS 2006 1057; BBI 2003 1531, 2004 1363, 2005 951).
*) S přechodným ustanovením
80) Zákonodárci využili toto oprávnění; viz čl. 25 odst. 4 zákona o dani z přidané hodnoty ze dne 12. června 2009 (SR 641.20), podle které se sazba daně z přidané hodnoty rovná 3,7 % (speciální sazba za ubytovací služby), platné od 1. ledna 2018 do 31. prosince 2027.
81) Zákonodárci využili toto oprávnění; viz čl. 25 odst. 4 zákona o dani z přidané hodnoty a ze dne 12. června 2009 (SR; viz čl. 25 odst. 1 a 2 zákona o dani z přidané hodnoty ze dne 12. června 2009 (SR 641.20) podle které se sazba daně z přidané hodnoty rovná 7,7 % (standardní sazba) a 2,5 % (snížená sazba), platné od 1. ledna 2018 do 31. prosince 2027.
82) Přijato v lidovém hlasování dne 9. února 2014, účinné od 1. ledna 2016 (FedD ze dne 20. června 2013; FCD ze dne 13. května 2014, FCD ze dne 2. června 2014, FCD ze dne 6. června 2014; AS 2015; BBI 2010 6637, 2012 1577, 2013 4725 6518, 2014 4113 4117).
*) S přechodným ustanovením
Čl. 131 Zvláštní spotřební daně*
1) Konfederace může vybírat zvláštní spotřební daň z:
a. tabáku a tabákových výrobků;
b. destilovaného alkoholu;
c. piva;
d. automobilů a jejich součástí;
e. ropy, jiných minerální olejů, zemního plynu a produktů získaných rafinací těchto látek, jakož i z motorových paliv.
2) Může také uvalit:
a. příplatek ke spotřební dani z motorových paliv s výjimkou paliv leteckých;
b. příplatek za použití jiných prostředků pohonu motorových vozidel než paliv uvedených v odstavci 1 písmeno e).83
2bis) Pokud finanční prostředky nedostačují k plnění úkolů souvisejících s leteckým provozem podle článku 87b, vybírá konfederace příplatek ke spotřební dani z leteckých paliv.84
3) Kantony dostávají 10 % z čistého výnosu ze zdanění destilovaného alkoholu. Tyto prostředky jsou použity k boji proti příčinám a následkům závislosti na návykových látkách.
Švýcarská ústava stanovuje strop DPH na 6,5 % a dočasně, do roku 2027, ho za účelem financování demografického poklesu a výstavby železnic zvyšuje na 7,7 %. Nižší DPH než Švýcarsko má ze zemí OECD pouze Kanada, viz obrázek níže.
Myslíte si, že by česká ústava měla obsahovat jasná daňová pravidla a jasné stropy daní, aby politici nemohli občany neomezeně danit a občané věděli, s čím mohou počítat? Myslíte si, že by naší zemi lépe vyhovovalo DPH 7,7 % nebo dokonce 6,5 %? My si myslíme, že ano, a to je i náš cíl.
Švýcarská ústava stanovuje strop DPH na 6,5 % a dočasně, do roku 2027, ho za účelem financování demografického poklesu a výstavby železnic zvyšuje na 7,7 %.
Česká ústava oproti tomu žádné stropy zdanění neuvádí a stává se tak „bianko šekem“ pro politiky. Navíc, vinou našeho členství v EU, máme nařízeno trvalé minimum DPH 15 %.
Dne 22. června 2018 Rada přijala směrnici, kterou se 15% minimální základní sazba stává trvalou součástí nového systému DPH.
Minimální základní sazba zabrání tomu, aby se sazby DPH v členských státech od sebe příliš lišily. Tím se předejde riziku narušení hospodářské soutěže prostřednictvím nižších sazeb DPH, které by měly dopad na přeshraniční nakupování a obchod.
Minimální základní sazba ve výši 15 % byla prozatímně udržována od doby, kdy byla poprvé uplatněna pravidla v oblasti DPH pro jednotný trh EU v roce 1993. Naposledy bylo její uplatňování prodlouženo v květnu roku 2016 na dva roky, tedy do 31. prosince 2017.
Průběžně jsou projednávány návrhy zaměřené na nahrazení stávajícího „přechodného“ režimu v oblasti DPH konečným systémem DPH. Komise vydala své návrhy v lednu a v květnu 2018.
Směrnice byla přijata bez rozpravy na zasedání Rady pro hospodářské a finanční věci.
V textu výše si všimněte propagandy proti volnému tržnímu hospodářství: „Minimální základní sazba zabrání tomu, aby se sazby … příliš lišily. Tím se předejde … narušení hospodářské soutěže …“. Přesný opak je pravdou. Nastavením vysokého minima DPH naopak dochází k odstranění hospodářské soutěže mezi státy EU. Podívejme se, co o hospodářské soutěži říká wikipedie.
Jelikož motivací navzájem soupeřících hráčů na trhu je generování zisku a jejich celkový zisk je přímo úměrný vyšším výnosům a menším nákladům, snaží se tedy tyto subjekty snižovat náklady a volit takovou strategii, která povede k větší poptávce po jejich zboží. Ze vzájemné rivality pak většinou nejvíc těží zákazník, protože v prostředí hospodářské soutěže si žádný subjekt nemůže dovolit stanovit vysoké ceny, aniž by vzápětí jiný konkurent nepřevzal jeho podíl na trhu právě výhodnějšími cenami pro zákazníka.
V některých konkrétních případech může dojít k tomu, že se na konkrétním trhu dva či více subjektů, které dohromady představují drtivou většinu nabídky, tajně dohodnou na vzájemném zvýšení ceny, pro to, aby měly vyšší výnosy a zisky; takovéto spolčování je ale nezákonné a existují příslušné dozorčí orgány, které je řeší a mají pravomoci inkriminované firmy či výrobce potrestat.
Co se týká cen, platí i pro daně. Z daňové konkurence těží občané, neboť vyvíjí tlak na politiky hospodařit efektivně. Proto se politici na EU trhu dohodli na vzájemném zvýšení daní. To jim zvýší výnosy. A odstraní nutnost hospodařit co nejefektivněji. Dvě mouchy jednou ranou. Základem hospodářské soutěže je cenová i daňová konkurence. Nastavením limitu DPH samotná EU narušuje hospodářskou soutěž.
To, že si naši politici nastavili DPH na velkorysých 21 %, není třeba komentovat. Myslíte si, že by naší zemi lépe vyhovovalo DPH 7,7 % nebo dokonce 6,5 %? My si myslíme, že ano, a to je i náš cíl.
S použitím textů Švýcarská demokracie
Pozn. PeTaXe.: Vláda raději bude ždímat daňové poplatníky, než by se vzdala svých privilegií. Vláda s námi zachází téměř jako šlechta za samoděržaví s nevolníky, nebo je to její cíl, hlavně, když je EU spokojená.
Článek vyšel na svobodny-svet.cz
Co přineslo první kolo slovenských prezidentských voleb
Jak začít a (ne)vyhrát 3. světovou válku? (Metoda Overtonova okna aneb jak prosadit neprosaditelné)
Perverzní tiskoviny, Sorosovy nadace a bruselská norma o svobodě médií
Proč nesouhlasím s žádnou stranou
Proč to ti chciválkové dělají?
Glosa MM: Vašáryová: Ukrajina vítězí!
Petr Macinka | Přísně tajné #71
Urza: Strachem proti svobodě (KSP24: Technologie včera, dnes a zítra)
Jan Fingerland: Výroky o „bílé vlajce“? Papež mluví jménem globálního Jihu, kde Rusko není říší zla
Čech, který hrál v Duně, stál na straně rodu Atreidů. Kaskadér Marek Svitek dubloval Joshe Brolina.
Za kulisy F1! Velký pohled do světa rychlých aut, byznysu a nostalgie po burácejících desetiválcích
Jana Gandalovičová 1. díl: Informace ze studie Pfizeru k mRNA vakcínám chtěli dát zřejmě do trezoru
§§§ Důležité upozornění: Diskuse pod články na webu epshark.cz reflektuje ústavní právo na svobodu slova a není v zásadě moderována. Každý diskutující tak nese osobní zodpovědnost za jím zveřejněné názory, které jsou někdy i v přímém rozporu s názory redakce, případně když nejsou relevantní se zněním zákona.§§§