EpShark

Demokracie ve Švýcarsku (11)

19. 1. 2021



Cílem těchto stránek je ukázat rozdíly v nastavení českého a švýcarského politického systému a tím i důvody, proč je Švýcarsko tak úspěšné. Stačí si pro příklad jen srovnat sazby DPH.

Švýcarsko má strop DPH 7,7 %

Podepsali byste dobrovolně smlouvu, kterou byste se zavázali platit po celý život podstatnou část svých příjmů, aniž by bylo předem dáno kolik? Vypsali byste někomu „bianko šek“? A víte, že takovou smlouvou je česká ústava?

Zatímco česká ústava neobsahuje žádný strop zdanění občanů a pouze jedinkrát zmiňuje slovo daň, švýcarská ústava zmiňuje slovo daň nebo jeho tvar více jak 80× a zdanění věnuje několik článků s jasně definovanými pravidly a daňovými maximy.

Čl. 106 50    Hazardní hry

1) Konfederace přijímá právní předpisy o hazardních hrách; přitom zohledňuje zájmy kantonů.

2) K založení a provozování kasina je nutná licence konfederace. Při udělování těchto licencí konfederaci zohledňuje regionální okolnosti. Konfederace vybírá daň z příjmu kasin; tato daň nesmí překročit 80 % hrubých příjmů z hazardních her. Slouží k financování starobního, pozůstalostního a invalidního důchodového zabezpečení.

3) Kantony jsou odpovědné za vydávání licencí a dohled nad:

a. hazardními hrami, které jsou k dispozici neomezenému počtu lidí a jsou nabízeny na více než jednom místě, a které jsou založeny na náhodném losování nebo podobném principu; výše uvedené se nevztahuje na jackpotové systémy v kasinech;

b. sázením na sportovní události;

c. dovednostními hrami.

4) Odstavce 2 a 3 se rovněž vztahují na hazardní hry provozované prostřednictvím telekomunikací. 


Čl. 127    Zásady zdaňování

1) Obecné zásady zdaňování, zejména určení osob povinných k dani, předmět daně a způsoby jejího výpočtu, jsou stanoveny zákonem.

2) Pokud to povaha daně dovoluje, uplatňují se zásady všeobecnosti a jednotnosti zdanění a zásada zdaňování osob úměrně k jejich schopnosti platit.

3) Dvojí zdanění mezi kantony je zakázáno. Konfederace přijímá nezbytná opatření. 


Čl. 128    Přímé daně*

1) Konfederace může uvalit přímou daň:

a. nejvýše 11,5 % z příjmu fyzických osob;

b.76 nejvýše 8,5 % z čistého zisku právnických osob;

c. 77 … 

2) Při stanovování daňových sazeb zohledňuje konfederace břemeno přímých daní ukládaných kantony a obcemi.

3) Daň z příjmu fyzických osob je pravidelně upravována tak, aby bylo kompenzováno zvýšené daňové zatížení způsobené inflací.

4) Daň je stanovována a vybírána kantony. Kantonům je přiděleno nejméně 17 procent hrubého příjmu z daně. Tento podíl může být snížen na 15 % v rámci provádění příjmového vyrovnání (poznámka překladatele: viz článek 135).78 


Čl. 130 79    Daň z přidané hodnoty*

1) Konfederace může vybírat daň z přidané hodnoty z dodávek zboží a služeb, včetně zboží a služeb pro osobní potřebu, a z dovozu, se základní sazbou nejvýše 6,5 % a se sníženou sazbou nejméně 2 %.

2) Zákonem může být stanovena sazba pro zdanění ubytovacích služeb, a to v rozmezí mezi sazbou sníženou a sazbou základní.80

3) Pokud v důsledku demografických změn není zaručeno financování starobního, pozůstalostního a invalidního pojištění, lze federálním zákonem sazby zvýšit, základní svatbu maximálně o jeden procentní bod a sníženou sazbu a maximálně 0,3 procentního bodu.81

3bis) Za účelem financování železniční infrastruktury se sazby navyšují o 0,1 procentního bodu.82

4) 5 % z nevázaných příjmů z DPH se používá ke snížení plateb za zdravotní a úrazové pojištění pro osoby s nízkými příjmy, pokud zákon nestanoví jiný způsob pomoci těmto osobám. 


79) Přijato v lidovém hlasování dne 28. listopadu 2004, účinné od 1. ledna 2007 (FedD ze dne 19. března 2004, FCD ze dne 26. ledna 2005, FCD ze dne 2.  února 2006; AS 2006 1057; BBI 2003 1531, 2004 1363, 2005 951).

*) S přechodným ustanovením

80) Zákonodárci využili toto oprávnění; viz čl. 25 odst. 4 zákona o dani z přidané hodnoty ze dne 12. června 2009 (SR 641.20), podle které se sazba daně z přidané hodnoty rovná 3,7 % (speciální sazba za ubytovací služby), platné od 1. ledna 2018 do 31. prosince 2027.

81) Zákonodárci využili toto oprávnění; viz čl. 25 odst. 4 zákona o dani z přidané hodnoty a ze dne 12. června 2009 (SR; viz čl. 25 odst. 1 a 2 zákona o dani z přidané hodnoty ze dne 12. června 2009 (SR 641.20) podle které se sazba daně z přidané hodnoty rovná 7,7 % (standardní sazba) a 2,5 % (snížená sazba), platné od 1. ledna 2018 do 31. prosince 2027.

82) Přijato v lidovém hlasování dne 9. února 2014, účinné od 1. ledna 2016 (FedD ze dne 20. června 2013; FCD ze dne 13. května 2014, FCD ze dne 2. června 2014, FCD ze dne 6. června 2014; AS 2015; BBI 2010 6637, 2012 1577, 2013 4725 6518, 2014 4113 4117).

*) S přechodným ustanovením 


Čl. 131    Zvláštní spotřební daně*

1) Konfederace může vybírat zvláštní spotřební daň z:

a. tabáku a tabákových výrobků;

b. destilovaného alkoholu;

c. piva;

d. automobilů a jejich součástí;

e. ropy,  jiných minerální olejů,  zemního plynu a produktů získaných rafinací těchto látek, jakož i z motorových paliv.

2) Může také uvalit:

a. příplatek ke spotřební dani z motorových paliv s výjimkou  paliv  leteckých;

b. příplatek za použití jiných prostředků pohonu motorových vozidel než paliv uvedených v odstavci 1 písmeno e).83

2bis) Pokud finanční prostředky nedostačují k plnění úkolů souvisejících s leteckým provozem podle článku 87b, vybírá konfederace příplatek ke spotřební dani z leteckých paliv.84

3) Kantony dostávají 10 % z čistého výnosu ze zdanění destilovaného alkoholu. Tyto prostředky jsou použity k boji proti příčinám a následkům závislosti na návykových látkách. 

Švýcarská ústava stanovuje strop DPH na 6,5 % a dočasně, do roku 2027, ho za účelem financování demografického poklesu a výstavby železnic zvyšuje na 7,7 %. Nižší DPH než Švýcarsko má ze zemí OECD pouze Kanada, viz obrázek níže.

image-7-768x445.png (140,476 kiB)

Myslíte si, že by česká ústava měla obsahovat jasná daňová pravidla a jasné stropy daní, aby politici nemohli občany neomezeně danit a občané věděli, s čím mohou počítat? Myslíte si, že by naší zemi lépe vyhovovalo DPH 7,7 % nebo dokonce 6,5 %? My si myslíme, že ano, a to je i náš cíl.


 

ČR má nařízeno minimum DPH 15%

Švýcarská ústava stanovuje strop DPH na 6,5 % a dočasně, do roku 2027, ho za účelem financování demografického poklesu a výstavby železnic zvyšuje na 7,7 %.

Česká ústava oproti tomu žádné stropy zdanění neuvádí a stává se tak „bianko šekem“ pro politiky. Navíc, vinou našeho členství v EU, máme nařízeno trvalé minimum DPH 15 %.

Minimální základní sazba DPH je trvale stanovena ve výši 15 %

Dne 22. června 2018 Rada přijala směrnici, kterou se 15% minimální základní sazba stává trvalou součástí nového systému DPH.

Minimální základní sazba zabrání tomu, aby se sazby DPH v členských státech od sebe příliš lišily. Tím se předejde riziku narušení hospodářské soutěže prostřednictvím nižších sazeb DPH, které by měly dopad na přeshraniční nakupování a obchod.

Minimální základní sazba ve výši 15 % byla prozatímně udržována od doby, kdy byla poprvé uplatněna pravidla v oblasti DPH pro jednotný trh EU v roce 1993. Naposledy bylo její uplatňování prodlouženo v květnu roku 2016 na dva roky, tedy do 31. prosince 2017.

Průběžně jsou projednávány návrhy zaměřené na nahrazení stávajícího „přechodného“ režimu v oblasti DPH konečným systémem DPH. Komise vydala své návrhy v lednu a v květnu 2018.

Směrnice byla přijata bez rozpravy na zasedání Rady pro hospodářské a finanční věci.

[consilium.europa.eu]

V textu výše si všimněte propagandy proti volnému tržnímu hospodářství: „Minimální základní sazba zabrání tomu, aby se sazby … příliš lišily. Tím se předejde … narušení hospodářské soutěže …“. Přesný opak je pravdou. Nastavením vysokého minima DPH naopak dochází k odstranění hospodářské soutěže mezi státy EU. Podívejme se, co o hospodářské soutěži říká wikipedie.

Pojem hospodářské soutěže

Jelikož motivací navzájem soupeřících hráčů na trhu je generování zisku a jejich celkový zisk je přímo úměrný vyšším výnosům a menším nákladům, snaží se tedy tyto subjekty snižovat náklady a volit takovou strategii, která povede k větší poptávce po jejich zboží. Ze vzájemné rivality pak většinou nejvíc těží zákazník, protože v prostředí hospodářské soutěže si žádný subjekt nemůže dovolit stanovit vysoké ceny, aniž by vzápětí jiný konkurent nepřevzal jeho podíl na trhu právě výhodnějšími cenami pro zákazníka.

V některých konkrétních případech může dojít k tomu, že se na konkrétním trhu dva či více subjektů, které dohromady představují drtivou většinu nabídky, tajně dohodnou na vzájemném zvýšení ceny, pro to, aby měly vyšší výnosy a zisky; takovéto spolčování je ale nezákonné a existují příslušné dozorčí orgány, které je řeší a mají pravomoci inkriminované firmy či výrobce potrestat.

[cs.wikipedia.org]

Co se týká cen, platí i pro daně. Z daňové konkurence těží občané, neboť vyvíjí tlak na politiky hospodařit efektivně. Proto se politici na EU trhu dohodli na vzájemném zvýšení daní. To jim zvýší výnosy. A odstraní nutnost hospodařit co nejefektivněji. Dvě mouchy jednou ranou. Základem hospodářské soutěže je cenová i daňová konkurence. Nastavením limitu DPH samotná EU narušuje hospodářskou soutěž.

To, že si naši politici nastavili DPH na velkorysých 21 %, není třeba komentovat. Myslíte si, že by naší zemi lépe vyhovovalo DPH 7,7 % nebo dokonce 6,5 %? My si myslíme, že ano, a to je i náš cíl.

 S použitím textů Švýcarská demokracie


Pozn. PeTaXe.:  Vláda raději bude ždímat daňové poplatníky, než by se vzdala svých privilegií. Vláda s námi zachází téměř jako šlechta za samoděržaví s nevolníky, nebo je to její cíl, hlavně, když je EU spokojená.

Článek vyšel na svobodny-svet.cz




Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Vložit komentář: